Lokaal nieuws dinsdag 11 augustus 2020

Steeds meer digitale opleveringen in Amsterdam

In Amsterdam worden steeds meer woningen opgeleverd aan de hand van een digitaal rapport. Onder digitaal opleveren wordt het verkopen of verhuren van vastgoed middels digitale systemen bedoeld. Zo kunnen onder meer een Proces Verbaal van Opleveringen, Sleutelovereenkomsten en Opname Meterstanden digitaal worden verwerkt.

Volop nieuwbouw in Amsterdam

In Amsterdam wordt dit jaar veel nieuwbouw opgeleverd. Zo werd onlangs het project NoordDok afgerond. Daarbij werden 309 sociale huurwoningen op de voormalige NDSM-werf in Amsterdam-Noord opgeleverd aan de nieuwe eigenaar Woonstichting De Key. Ondertussen wordt er nog gewerkt aan de innovatieve woontoren BOLD, op Overhoeks Op Overhoeks in Amsterdam-Noord. Daar komt een toren met 25 verdiepingen met in totaal 158 appartementen en penthouses. Naar verwachting zal dit project in 2021 worden opgeleverd. Amsterdam staat dus zeker niet stil; niet in de zin van opleveringen en niet in de zin van innovatie en digitalisering.

Digitaler werken

Steeds vaker werken architecten, projectontwikkelaars en vastgoedverhuurders digitaal. Dat concludeert Incontrol, die een eigen app voor digitale oplevering heeft ontwikkeld. Volgens het bedrijf versnelt het drastisch de tijd van opleveringen. Alle informatie wordt digitaal geregistreerd, waardoor een aantal processen kunnen worden overslagen.

Waar vroeger vooral werd gewerkt in Word en Excel, kan tegenwoordig direct een Proces Verbaal van Oplevering worden gegenereerd vanuit de digitale formulieren-app.

Gegevens op locatie verzamelen

Volgens de experts is een belangrijke reden om te werken met een digitale app de draagbaarheid van informatie. Met een app kan op locatie, dus bij de woning zelf, een verklaring worden gegenereerd en de sleutelovereenkomst kan direct worden ondertekend. Bij een bezoek aan de woning zelf kunnen meteen de meterstanden worden opgenomen.

De gegevens kunnen middels een opleverrapport worden verzonden aan alle betrokken partijen. Deze partijen kunnen een digitale handtekening zetten. Op die manier wordt er efficiënter gewerkt en hoeft geen partij te wachten tot alle informatie is verwerkt.

Opleveringsgebreken voorkomen

Bij een oplevering komt veel kijken. Opleveringsgebreken zijn een flinke kostenpost voor projectontwikkelaars. Ze moeten snel worden afgehandeld en worden regelmatig over het hoofd gezien bij het analoge werken. Wie digitaal werkt, kan een checklist bijhouden en simpelweg vinkjes zetten. Daarbij kan men ook meteen zien welke partijen de meeste gebreken hebben veroorzaakt. Op die manier wordt verspilling voorkomen.

Door met digitale formulieren te werken, kan er direct een foto worden gemaakt ter verduidelijking van het gebrek. Ook kunnen er tekeningen worden bijgevoegd. Alle informatie komt bij elkaar in een digitaal dossier. Zo ontstaat er direct inzicht en overzicht in het opleveringsproces. Het afwerken van gebreken kan op die manier ook digitaal bewaakt worden.

Hogere klanttevredenheid

De belangrijkste reden om digitaal op te leveren is het feit dat er meer structuur zichtbaar is en er wordt gezorgd voor een transparant inzicht in het proces, de bestede tijd en vermindering van de administratie lasten.

De voortgang van de oplevering is te volgen voor zowel de koper of huurder als de vertegenwoordiger. Digitale registratie maakt het eenvoudiger om te evalueren en aan te sturen op verbetering. Uiteindelijk zorgt dat voor een hogere klanttevredenheid, omdat er daadwerkelijk iets met de feedback gebeurt.

 

 

Terug naar overzicht

Aanmelden

Blijf op de hoogte van jouw favoriete nieuwbouwprojecten en maak een eigen account aan. Met een eigen account kun jij jouw belangstelling kenbaar maken in nieuwbouw- projecten en gemeente en ontwikkelaars laten weten hoe jij wilt wonen via jouw eigen woonprofiel. Daarnaast wordt je automatisch op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen in de regio Amsterdam.

Aanmelden